Καταφύγιο Ναυπακτίας
Απαλλάσεται από το Φ.Π.Α. η δωρεά τροφίμων, φαρμάκων και άλλων αγαθών προς το δημόσιο
Λεπτομέρειες- Λεπτομέρειες
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014 09:49
Δείτε ολόκληρη την τροπολογία
ΠΡΟΣΘΗΚΗ – ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
«Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Επί της παραγράφου 1:
Η προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες δεν θεωρείται ως παράδοση αγαθών κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 2 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000) και, κατά συνέπεια, δεν υπόκειται σε ΦΠΑ η δωρεάν διάθεση τροφίμων, φαρμάκων, ρούχων ή άλλων αγαθών, πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν συσταθεί νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικό ή κοινωφελή σκοπό, προκειμένου τα αγαθά αυτά στη συνέχεια, ε
φόσον δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, να διανεμηθούν χωρίς αντάλλαγμα, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ή την ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Η ρύθμιση προσαρμόζει στις ανάγκες της χώρας μας αντίστοιχες ρυθμίσεις που έχουν υιοθετηθεί για το θέμα αυτό σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ιδίως η Ιταλία, το Βέλγιο και η Πολωνία, στη βάση σχετικής διακριτικής ευχέρειας που έχει αναγνωρίσει στα κράτη μέλη η Συμβουλευτική Επιτροπή Φ.Π.Α. της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βλ. τις «Κατευθυντήριες Οδηγίες» της 97ης Συνεδρίασης της εν λόγω Επιτροπής της 7ης Σεπτεμβρίου 2012). Η προτεινόμενη διάταξη εφαρμόζεται στις περιπτώσεις δωρεών αγαθών σε φορείς που πληρούν τις α
νωτέρω προϋποθέσεις, εφόσον τα αγαθά δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών, ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης. Η διάταξη αίρει ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις δωρεές αγαθών σε κοινωφελείς ή φιλανθρωπικούς
φορείς, για τους σκοπούς περαιτέρω διάθεσής τους και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση των δωρεών αυτών που έχουν εξαιρετικά μεγάλη σημασία ιδίως για τις κοινωνικές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση. Προβλέπεται περαιτέρω η έκδοση απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, με την οποία καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία της απόδειξης της διάθεσης με την καταχώρηση των στοιχείων των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στις δωρεές, ήτοι των δωρητών και δωρεοδόχων και στην καταχώρηση των ποσοτήτων των δώρων ανά είδος αγαθού καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης.
Επί της παραγράφου 2:
Η περίπτωση α’ της παραγράφου 2 θεραπεύει ένα πάγιο πρόβλημα στη νομιμότητα της διαδικασίας ανάληψης δέσμευσης και τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων, αυτό της αδυναμίας χειρισμού των δαπανών που επιβάλλονται εκτάκτως, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του ήδη εγκεκριμένου Προϋπολογισμού, είτε από διάταξη νόμου είτε από τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Στ
ις περιπτώσεις αυτές, λόγω μη ύπαρξης σχετικής ή επαρκούς πίστωσης, ήταν μέχρι τώρα αδύνατη η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 2 του ΠΔ 113/2010, δηλαδή η απαρέγκλιτη υποχρέωση έκδοσης απόφασης ανάληψης για δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης πριν από τη διενέργεια εκτέλεσης της οποιασδήποτε δαπάνης. Με την παρούσα τροπολογία δίνεται η δυνατότητα νόμιμου χειρισμού αποκλειστικά των ανωτέρω δαπανών, ώστε έγκαιρα να εντάσσονται στη διαδικασία πληρωμής που προβλέπεται από το ΠΔ 113/2010.
Οι περιπτώσεις β’ και γ’ της παραγράφου 2 της τροπολογίας τίθενται για λόγους εναρμόνισης του ΠΔ 113/2010 με την Οδη
γία 2011/7 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, που καθορίζει την ημερομηνία παραλαβής (με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο άρθρο 4 της Οδηγίας) ως την ημερομηνία έναρξης της περιόδου υποχρέωσης εξόφλησής της.
Επί της παραγράφου 3:
Με
βάση την συνταγματική αρχή της νομιμότητας, η οποία επιτάσσει τη νομοθετική εξουσιοδότηση προκειμένου η Δημόσια Διοίκηση να προβαίνει στην έκδοση διοικητικών πράξεων και τις διατάξεις του άρθρο 79 του ν. 2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις», με τις οποίες ορίζεται ότι οι συμβάσεις από τις οποίες δημιουργούνται υποχρεώσεις εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου δεν δύνανται να συνομολογηθούν, εάν δεν προβλέπονται από γε
νικές ή ειδικές διατάξεις ή δεν συντελούν στην εκπλήρωση των σκοπών του» προτείνεται η ρύθμιση της παραγράφου 3.
Δεδομένου ότι η μείωση του δημοσίου χρέους δεν συνιστά έναν απλώς δημοσιονομικό στόχο, αλλά αποτελεί εθνικό διακύβευμα, είναι προφανές, ότι η εφαρμογή του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, κατά τρόπο που να υπηρετείται στο μέγ
ιστο βαθμό το δημόσιο συμφέρον, αποτελεί βασικό μέσο επίτευξης και των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, καθώς το προϊόν της αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας.
Η εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων συνέχεται άμεσα με την επιτυχή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων από την ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. που αποτελεί τον αρμόδιο φορέα αξιοποίησης αυτών των περιουσιακών στοιχείων με τους τρόπο
υς που ορίζονται στη διάταξη του άρθρου 5 του ν.3986/2011, ιδίως δε με την κατάρτιση συμβάσεων πώλησης των περ
ιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ. Α.Ε. μεταξύ της τελευταίας και των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να συνυπογράφει μετά από πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου τις εκάστοτε οικείες συμβάσεις μεταξύ της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και των υποψήφιων επενδυτών, αφού έχουν τηρηθεί προηγουμένως οι προβλεπόμενες διαδικασίες του άρθρου 4 του ν.3986/2011, για τους όρους των συμβάσεων με τους οποίους αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του. Τούτο διότι, στην υλοποίηση της αξιοποίησης των
περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. εμπλέκονται πλείστοι φορείς της Διοίκησης (πχ. αρχαιολογία, πολεοδομικές αρχές κ.λ.π) οι οποίοι συνιστούν όργανα του νομικού προσώπου του Κράτους, το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο και ικανό να καθορίσει τη δράση τους, και όχι της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε, η οποία είναι ανώνυμη εταιρία λειτουργούσα σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Εξάλλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέχει ούτως ή άλλως αντικειμενική εξωσυμβατική ευθύνη για τις παράνομες πράξεις και παραλείψεις των ως άνω φορέων και υπηρεσιών που είναι όργανά του, η οποία κατ’αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ποιοτικά και ποσοτικά με βάση τους όρους που συνομολογούνται στην εκάστοτε σύμβαση.
Εξάλλου, η συνυπογραφή από το Ελληνικό Δημόσιο όρων συμβάσεων, οι οποίες αφορούν την εφαρμογή μεγάλων και μακροπρόθεσμων επενδύσεων κρίνεται εύλογη για λόγους ασφάλειας δικαίου, προκειμένου και οι επενδυτές να εφαρμόσουν το επενδυτικό έργο που αναλαμβάνουν σε ένα περιβάλλον κοινωνικά και οικονομικά βέβαιο.
Για την αντιμετώπιση των ανωτέρω θεμάτων προτείνεται η παρακάτω προθήκη – τροπολογία στο συζητούμενο σχέδιο νόμου ως άρθρο ........ αυτού και της οποίας το κείμενο έχει ως εξής:
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο
Τροποποίηση διατάξεων ν.2859/2000, π.δ.113/2010, ν.3986/2011
1. α. Στο τέλος της περίπτωσης β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000, Α’ 248) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«β) Ως δώρα που επίσης εξαιρούνται θεωρούνται και τα τρόφιμα, φάρμακα, ρούχα ή άλλα αγαθά για την κάλυψη αναγκών, πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, που διατίθενται δωρεάν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν συσταθεί νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικό ή κοινωφελή σκοπό, προκειμένου να διανεμηθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ή την ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων χωρίς αντάλλαγμα, εφόσον τα αγαθά αυτά δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Ως τέτοια αγαθά θεωρούνται αυτά τα οποία δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών ή ε
λαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, ή λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης.»
β. Στο τέλος της παραγράφου 4 του άρθρου 7 του Κώδικα ΦΠΑ προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ειδικά για την περίπτωση του εδαφίου 3 της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του παρόντος Κώδικα καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία της απόδειξης της διάθεσης με την καταχώρηση των στοιχείων των
νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στις δωρεές και των ποσοτήτων των δώρων ανά είδος αγαθού καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της.».
2. Το π.δ. 113/2010 (ΦΕΚ 194 Γ’ ) «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» τροποποιείται ως εξής:
α. Στο άρθρο 2 του π.δ. 113/2010 προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:
«3
. Εξαίρεση από την υποχρέωση της παραγράφου 2, επιτρέπεται αποκλειστικά για τις δαπάνες που επιβάλλονται εκτάκτως, κατά τη διάρκεια της οικονομικής χρήσης, από διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, για τις οποίες δεν έχουν προβλεφθεί σχετικές ή επαρκείς διαθέσιμες πιστώσεις, ώστε να υπάρχει δυνατότητα διενέργειας της ανάληψης πριν από τη διενέργεια της δαπάνης. Στις περιπτώσεις αυτές, διενεργείται υποχρεωτικά η άμεση αναμόρφωση του Προϋπολογισμού της τρέχουσας οικονομικής χρήσης, σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι πιστώσεις και να διενεργηθεί η ανάληψη υποχρέωσης, η οποία, για το λόγο αυτό, θα έχει κατ’ εξαίρεση ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου, της κοινοποίησης της δικαστικής απόφασης ή άλλου ισοδ
ύναμου εγγράφου.».
β. Το εδάφιο 6 της παρ. 3 του άρθρου 7 του π.δ. 113/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
« - Τον αριθμό, την ημερομηνία παραλαβής, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3 της υποπαραγράφου Ζ.5 του ν. 4152/2013 (Α’ 140), και το ποσό του παραστατικού που αποδεικνύει την ύπαρξη της οφειλής.»
γ. Στην υποπαράγραφο γ της παρ. 6 του άρθρου 7 του π.δ. 113/2010 οι λέξεις «από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου έγγραφου» αντικαθίσταται με τις λέξεις «από την ημερομηνία παραλαβής, κατά τα οριζό
μενα στην παρ. 3 της υποπαραγράφου Ζ.5 του ν. 4152/2013 (Α’ 140)».
3. Η παράγραφος 2 του άρθρου 5 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) τροποποιείται ως εξής:
α. Η υφιστάμενη παράγραφος 2 αναριθμείται σε περίπτωση α’ της ίδιας παραγράφου.
β. Στο τέλος της παραγράφου 2 προστίθεται περίπτωση β’ ως εξής:
«β.
Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών, όπως ορίζονται στο άρθρο 4 του παρόντος, το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να συνυπογράφει συμβάσεις αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων για τους όρους αυτών με τους οποίους το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του, όπως ορίζονται στην εκάστοτε οικεία σύμβαση, με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου. Με την ίδια πράξη ορίζονται και τα αρμόδια όργανα για την υπογραφή των ως άνω συμβάσεων για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου.».
Αθήνα, 31 Ιανουαρίου 2014
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΡΝΑΡΑΣ
Υ
ΓΕΙΑΣ
ΣΠΥΡΙΔΩ
Ν – ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ